بازگشت به صفحه مشاوره رانشناسی

تیپ شخصیت ماجراجو و 10 شغل مناسب آن

نویسند: سحر مهرابی

آیا شما هم فردی خلاق هستید که به دنبال ماجراهای تازه در زندگی می گردد؟

آیا دوستان شما , شما را فردی ریسک پذیر می دانند؟

آیا شما فردی سرزنده و شاداب هستید که همیشه انرژی زیادی به گروه دوستانتان می دهید؟

اگر جواب شما به سوالات بالا مثبت است احتمالا شخصیتی ماجراجو دارید. تیپ شخصیتی ماجراجو مهارت‌ فوق‌العاده‌ای در برقراری ارتباطی دارند. علاوه بر داشتن اشتیاق فراوان، واقعا به دیگران اهمیت می‌دهند. این افراد به‌خوبی احساسات اطرافیان را درک می‌کنند؛ همچنین با توجه به شخصیت کاریزماتیک، خلاقیت و اشتیاقی که این گروه دارند، می‌توانند رهبران بزرگی باشند.
افرادی که از این تیپ شخصیتی برخوردارند، از امور روزمره بیزار هستند و ترجیح می‌دهند بر امور مربوط به آینده تمرکز کنند. اگرچه در ایده‌پردازی عالی هستند، بعضی اوقات تا آخرین لحظه کارهای مهم را کنار می‌گذارند. مشکل رایج آنها، بی‌توجهی به تکمیل ایده‌ها، علی‌رغم توانمند بودنشان در رویاپردازی است. همچنین این تیپ افراد به‌راحتی دچار حواس ‌پرتی می‌شوند، خصوصا هنگامی‌ که روی مسائل خسته‌کننده یا بی‌اهمیتی کار می‌کنند.

عضوشو و برای اولین مشاوره 10 دلار هدیه بگیر ثبت نام

ماجراجوها انعطاف‌پذیرند و دوست دارند گزینه‌های پیش روی خود را باز نگه دارند. آنها می‌توانند خودجوش و متناسب با تغییرات، بسیار منعطف عمل کنند؛ همچنین از کارهای روزمره متنفرند و ممکن است در صورت بی‌نظمی‌ و تعلل، با مشکل مواجه شوند. اگر فکر میکنید ممکن است یک فرد با شخصیت حساس باشید ، به تست خود آزمایی موجود در سایت مراجعه کرده تا شخصیت خود را بهتر بشناسید.

ویژگی های تیپ شخصیتی ماجراجو:

پروژه‌محور هستند و به کار اهمیت می‌دهند
ایده‌پردازی و کار با تئوری‌ها رو دوست دارند
با انرژی و سرزنده هستند
کارهای روتین و تکراری را دوست ندارند
آینده‌نگر هستند و به برنامه‌ریزی برای آینده و داشتن طرح و ایده درباره اتفاقات پیش رو علاقه دارند
مهارت‌های بیانی و نوشتاری بالایی دارند
رهبران ذاتی هستند ولی دوست ندارند دیگران را کنترل کنند و همین‌طور نمی‌خواهند کنترل شوند
به خواسته‌ها و نیازهای اطرافیان اهمیت می‌دهند و علاقه به خدمت به مردم دارند
دوستانه و اهل همکاری هستند
ارتباط گرم و مناسبی با مردم دارند
دوست دارند کارشان مورد تأیید و توجه قرار گیرد
حالت اولیه زندگی این افراد به‌صورت بیرونی متمرکز شده است و آن‌ها در درجه اول کارها را از طریق شهود خود انجام می‌دهند.
حالت ثانویه نیز درونی است. افرادی خونگرم و مشتاق هستند و معمولاً دارای پتانسیل‌های زیادی می‌باشند. در دنیایی از احتمالات زندگی می‌کنند و می‌توانند در مورد مسائل هیجان‌زده شوند.
علاقه و اشتیاق آن‌ها باعث می‌شود توانایی الهام‌بخشیدن و انگیزه دادن به دیگران را داشته باشند. می‌توانند در مورد همه چیز صحبت کنند. زندگی را دوست دارند و آن را هدیه مخصوصی از جانب خدا می‌دانند و تلاش می‌کنند بیشتر از آن لذت ببرند. مهارت‌ها و استعدادهای گسترده‌ای دارد. به هر چیزی که علاقه داشته باشد به خوبی انجام می‌دهد.
پروژه محور است و معمولاً در طول زندگی به شغل‌های متفاوتی روی می‌آورد. برای افراد تماشاچی و مراقب، این افراد ممکن است بی‌هدف و بدون مسیر به نظر برسند اما در واقع ثابت‌قدم هستند و در راهی که انتخاب می‌کنند پایدارند. هر کاری که انجام می‌دهند باید در مسیر ارزش‌هایشان باشد.

عضوشو و برای اولین مشاوره 10 دلار هدیه بگیر ثبت نام

آن‌ها معنا را در هر چیزی مشاهده می‌کنند و برای رسیدن به صلح و آرامش درونی به دنبال وفق دادن زندگی با ارزش‌های زندگی هستند. به‌طور مداوم آگاه و هوشیارند و از اینکه دیگران را از دست بدهند می‌ترسند. ازآنجایی‌که هیجان عاطفی معمولاً بخش مهمی از زندگی آن‌هاست، این‌گونه افراد انسان‌های قوی با ارزش‌های تکامل‌یافته هستند. آن‌ها نیاز به تمرکز بسیار زیاد بر روی پروژه‌های خود دارند. این کار می‌تواند برای برخی از این افراد مشکل‌زا باشد.
برخلاف تیپ شخصیتی برون‌گرا، این افراد برای تمرکز نیاز به تنهایی دارند. افرادی که در مرکز باقی می‌مانند، معمولاً موفق خواهند بود. سایر افراد ممکن است زمانی که هیجان‌زده می‌شوند پروژه را رها کنند و به دنبال احتمالات دیگر بروند به همین خاطر نیز ممکن است دستاوردهای بزرگی در زندگی نداشته باشند. بیشتر این افراد مهارت‌های فردی عالی دارند.
خونگرم هستند و به افراد اطراف خود علاقه‌مندند. اهمیت زیادی برای روابط بین فردی خود قائل هستند. این‌ها نیاز فوق‌العاده‌ای به دوست داشته شدن دارند. در سنین پایین‌تر، سعی می‌کنند نظر افراد را به خود جلب کنند. بااین‌حال، زمانی که یک فرد با تیپ شخصیتی ماجراجو برقراری تعادل را یاد بگیرد می‌تواند ارتباط بسیار خوبی با دیگران برقرار کند و دوست‌داشتنی خواهد بود. توانایی استثنایی در درک شهودی افراد دارند و از شهود و انعطاف‌پذیری خود برای ارتباط قرار کردن با دیگران استفاده می‌کنند.
ازآنجایی‌که در دنیایی از احتمالات زندگی می‌کنند، جزییات زندگی روزمره برایشان زیاد مهم نیست. آن‌ها اهمیت زیادی برای جزییات قائل نیستند. زمانی که باید کاری را با جزییات تمام انجام دهند، از انجام آن هیچ لذتی نخواهند برد. این یک ناحیه چالش‌برانگیز برای انجام وظایف است.
این افراد گاهی خطاهای جدی و حادی در قضاوت‌هایشان انجام می‌دهند و توانایی جالبی برای درک شهودی حقیقت در مورد شخص یا موقعیت دارند اما زمانی که قضاوت را به درک خود اعمال می‌کنند، ممکن است نتایج اشتباهی به دست بیاورند.
این افراد اگر دنبال کردن کامل را یاد نگیرند ممکن است در روابط زناشویی مشکل داشته باشند. حس قوی در مورد ارزش‌ها ممکن است باعث شود خود را وقف رابطه کنند. بااین‌حال آن‌ها هیجان اندکی در زندگی خود دارند و با افرادی که می‌توانند با تغییرات و تجربه‌های جدید خود را وفق دهند، راحت هستند.
اگر والدین شما جزو این تیپ شخصیتی است تجربه‌های پر از سرگرمی و شادی خواهید داشت اما ممکن است به خاطر حس قوی و تمایل به قضاوت این افراد، شرایط برای فرزندان کمی استرس‌زا باشد. این‌گونه فرزندان معمولاً زیاد نمی‌توانند والدین خود را درک کنند
. برخی از اوقات افرادی که دارای تیپ شخصیتی ماجراجو هستند، دوست دارند بهترین دوست فرزند خود باشند و در سایر زمان‌ها نقش والدین اقتدارگرا را بازی خواهند کرد. آن‌ها همیشه در سیستم‌های ارزشی خود پایدار و ثابت‌قدم هستند. اصولاً انسان‌های شادی هستند. ممکن است زمانی که با برنامه‌ها و زمان‌بندی‌های سخت و شدید محبوس می‌شوند، ناراضی باشند و حس خوبی نداشته باشند. در نتیجه، این افراد در موقعیت‌هایی بهتر کار می‌کنند که انعطاف‌پذیری بسیاری وجود دارد و می‌توانند با افراد و ایده‌های آنان کار کنند.
بیشتر این افراد کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کنند. آن‌ها توانایی خلاق بودن را دارند. ازآنجاکه این افراد حساس و آماده‌باش هستند و می‌توانند محیط اطراف خود را بررسی می‌کنند، اغلب از تنش عضلانی رنج می‌برند.
نیاز بسیار قوی برای مستقل بودن دارند و در برابر کنترل شدن مقاومت می‌کنند. نیاز دارند خودشان را کنترل کنند اما معتقد نیستند سایر افراد را کنترل نمایند. دوست نداشتن وابستگی و سرکوب شدن، به دیگران نیز منتقل می‌شود. این افراد جذاب، صاف و ساده و مردم‌گرا هستند و می‌توانند توانایی‌های گسترده‌ای داشته باشند.

عضوشو و برای اولین مشاوره 10 دلار هدیه بگیر ثبت نام

نقاط ضعف شخصیت ماجراجو:

نیازمند بودن به دیگران
بی نظم
تمایل به رهایی از استرس ها به روشی راحت و ساده
بروز احساسات بیش از اندازه
بیش از حد فکر کردن
تقلا در پیروی از قوانین( به سختی از قوانین پیروی می کنند

شغل های مناسب برای تایپ شخصیتی ماجراجو:

معماری
موسیقی دان
بازیگر
کارگردان و فیلمنامه نویس
روزنامه نگار
کمدین
معلم
مربی مهدکودک
مددکار اجتماعی
محقق
مشاور
روانشناس
تیپ شخصیتی ماجراجو دو ویژگی مهم دارد که به تعریف مسیر شغلی مناسب این تیپ کمک می‌کند:
ماجراجوها بسیار علاقه‌مند به ایده‌های خلاقانه و طرح‌های نو هستند، خصوصاً پروژه‌هایی که با مردم در ارتباط باشند.
ماجراجوها از کارهای تکراری و پر از جزئیات به‌راحتی خسته می‌شوند.مشاغلی که چالش و تنوع دارند و از مهارت‌های ارتباطی و ایده‌پردازی بهره می‌گیرند می‌توانند مورد علاقه تیپ شخصیتی ماجراجو باشند. این تیپ افراد می‌توانند کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار موفقی باشند.
بار دیگر در Medobay Perisan یک تیپ شخصیتی را با هم بررسی کردیم و درباره ی نقاط ضعف و قوت آن سخن گفتیم اما 15 تیپ شخصیتی دیگر باقی مانده که شما به راحتی می توانید از این لینک به آزمون تیپ شخصیتی مراجعه کرده و از تیپ شخصیتی خود آگاه شوید. مشاوران Medobay آماده ی پاسخ گویی به مشکلات و دغدغه های ذهنی شما هستند, هدف ما سلامت روان شماست.

مقالات زیر هم با این موضوع مرتبط هستند :

تیپ شخصیت قهرمان

تله سوء ظن و بدرفتاری

مقاله های روانشناسی

تله اطاعت

تله اطاعت

دسته بندی : روانشناسی
نویسنده: کارشناس روانشناسی
۱۴۰۰-۰۲-۱۵

تله اطاعت مقدمه ⦁ آیا اجازه می دهید دیگران شما را کنترل کنند؟ ⦁ آیا می ترسید که اگر تسلیم خواسته دیگران نشوید آنها عصبانی شده و شما را طرد کنند؟ ⦁ آیا احساس می کنید عمده تصمیمات گرفته شده در زندگیتان واقعا توسط شما…
ادامه مطلب

تله شکست ؛ از گرفتاری تا درمان

تله شکست ؛ از گرفتاری تا درمان

دسته بندی : روانشناسی
نویسنده: کارشناس روانشناسی
۱۴۰۰-۰۱-۱۵

تله شکست چیست ؛ از گرفتاری تا درمان مقدمه اگر اغلب موارد احساس شکست می کنید احتمالا گرفتار تله شکست هستید. تله شکست می تواند برگرفته از دیگر تله های زندگی باشد و به همین دلیل است که مطالعه سایر تله ها در تغییر این…
ادامه مطلب

تله شکست چیست ؟ از گرفتاری تا رهایی از آن

تله شکست چیست ؟ از گرفتاری تا رهایی از آن

دسته بندی : روانشناسی
نویسنده: کارشناس روانشناسی
۱۴۰۰-۰۱-۱۵

مقدمه اگر اغلب موارد احساس شکست می کنید احتمالا گرفتار تله شکست هستید. تله شکست می تواند برگرفته از دیگر تله های زندگی باشد و به همین دلیل است که مطالعه سایر تله ها در تغییر این تله موثر واقع می شود. اجتناب شما از…
ادامه مطلب