بازگشت به صفحه مشاوره رانشناسی

راهکار هایی برای زندگی در لحظه

نویسند: سحر مهرابی

آیا اضطراب و نگرانی در رابطه با آینده خواب شب را از شما گرفته است؟

آیا نسبت به اتفاقاتی که مدت زمان زیادی از آنها گذشته هنوز واکنش نشان می دهید؟

تا به حال زندگی در لحظه فکر کرده اید؟

اگر پاسخ شما به سوالات بالا مثبت است خواندن مطالب پیش رو را به شما توصیه می کنیم.

رابطه تفکر آینده نگر و اضطراب:

تفکر درباره ی آینده یک مولفه ی جدایی ناپذیر از شناخت انسان است. تفکر درباره ی آینده فرآیندی سازنده است که در آن بخش های مختلف اطلاعات از حافظه ی بلند مدت بازیابی می شوند و به گونه ای انعطاف پذیر در یک رویداد تصویری منسجم ترکیب می شوند. افکار آینده اشاره به نصور حوادث احتمالی آینده دارد یا اینکه فرد به صورت خلاقانه اتفاقات و سناریو های فرضی آینده را تصور می کند. اگرچه آینده غیر قابل پیشبینی است اما افراد می توانند حالات بالقوه ی آینده را در ذهن خود شبیه سازی کنند. مطالعات نشان می دهد افراد به طور متوسط روزی شصت دقیقه به رویداد های آینده فکر می کنند. افراد مضطرب در مقایسه با افراد غیز مضطرب رویداد هایی منفی برای آینده ی خود پیش بینی می کنند و احتمال بالایی برای آن در نظر می گیرند . تفکر نسبت به آینده اضطراب را افزایش می دهد و بنابراین فرد را درون سیکلی بی پایان و معیوب گرفتار می کند . تفکر مطلق درباره ی آینده و نگرانی درباره ی اتفاقاتی که هنوز رخ نداده اند فرد را به اختلالات اضطرابی و افسردگی مبتلا می کند

عضوشو و برای اولین مشاوره 10 دلار هدیه بگیر ثبت نام

رابطه تفکر گذشته نگر و افسردگی:

اگر در گذشته زندگی کنید، غرق در اتفاقات و رخدادهایی خواهید بود که در گذشته اتفاق افتاده‌اند و حالا دیگر خبری از آن‌ها نیست. اما ذهن ما عادت کرده‌است که به گذشته زندگی کند و ما نمی‌توانیم از آنچه در لحظه داریم، لذت ببریم و واقعیت را لمس نمی‌کنیم. تفکر درباره ی گذشته ای که به پایان رسیده و شما نمی توانید تاثیری روی آن داشته باشید تنها اندوه و غم را به زندگی شما وارد کرده و سبب بروز احساس فرسودگی و در نهایت افسردگی می شود. نشانگان افسردگی را می توانید در مقاله ی نشانه های افسردگی و کاهش عوارض آن پیدا کنید.

چرا باید در زمان حال زندگی کنیم؟

همانطور که گفته شد, زندگی با تفکر آینده و گذشته نگر سبب اختلالاتی همچون افسردگی و اختلالات اضطرابی می شود. زندگی در لحظه تنها راه حلیست که ما را از دنیای پر سرعتی که همه در آن برای رسیدن تلاش می کنند جدا ساخته و اجازه می دهد از زندگی خود به دور از اضطراب و افسردگی و در سلامت روان کامل لذت ببریم.
زندگی در لحظه بدین معنا نیست که نسبت به آینده ی خود بی تفاوت باشیم. یک برنامه ریزی صحیح زیر و داشتن اهداف کوتاه و بلند مدت پیشرفت شما را در زندگی تامین می کند اما باید توجه داشته باشید که اگر نقشه های شما برای آینده اتفاق نیفتاد چطور خود را برای مراحل بعدی و گذر از موانع آماده کنید . زندگی در زمان حال همچون سپری است که شما را از وقایع آینده و خاطرات گذشته در امان نگه می دارد.

راه حل هایی برای زندگی در زمان حال:

نخستین قدم در تمرینات مربوط به ذهن آگاهی که به شما کمک می‌کنند در لحظه حال زندگی‌مان حضورداشته باشید بالا بردن سطح آگاهی و هوشیاری شما راجع به فعالیت‌ها هستند. برای بالا بردن سطح آگاهی‌تان می‌توانید از این تمرین‌ها استفاده کنید.

عضوشو و برای اولین مشاوره 10 دلار هدیه بگیر ثبت نام

توجه به جزئیات حسی

زندگی در لحظه اکنون، به معنای توجه به کلیه تجارب حال حاضر و به‌ویژه تجربیات حسی شما هستند. به‌عنوان‌مثال دفعه دیگر که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید به بوی خمیردندان، صدای برس بر روی دندان‌ها، صدای آبی که از شیر جاری می‌شود و همه مسائل اطرافتان به حد کافی توجه داشته باشید؛ و یا هنگامی‌که از محل کار به خانه می‌روید، به خیابان، مغازه‌ها، گرمی یا سردی هوا و حتی میزان احساس خستگی‌تان، دقت کنید.

باز سازمان‌دهی ذهن

ذهن همه ما عادت دارد که در طول روز، راجع به مسائل مختلفی تفکر کند. به عبارتی، حواس‌پرتی، یکی از عادات روزانه ذهن تمام انسان‌هاست. بااین‌حال شما برای اینکه بتوانید در لحظه زندگی کنید می‌بایست این عادت را در ذهنتان از بین ببرید. در روزهای نخستین، احتمالاً این کار برایتان بسیار سخت خواهد بود و هر از چند گاهی متوجه می‌شوید که برای مدت نامعلومی است ذهنتان در موضوع دیگری غوطه‌ور شده است. هنگامی‌که با این مسائل مواجه می‌شوید ناامید و ناراحت نباشید بلکه صرفاً سعی کنید مجدداً ذهنتان را بر روی موضوع حال حاضر متمرکز کنید.

عضوشو و برای اولین مشاوره 10 دلار هدیه بگیر ثبت نام

استفاده از یادآور

هنگامی‌که فرد، درگیری‌ها و مشغله‌های بسیاری داشته باشد یا نسبت به یک موضوع به‌شدت مضطرب و نگران باشد احتمالاً زندگی کردن در لحظه سخت‌تر خواهد شد. برای اینکه در این شرایط فراموش نکنید می‌بایست در لحظه حال زندگی کنید پس بهتر است از یادآورها استفاده نمایید. یادآور می‌تواند یک علامت بر روی دست شما، یک نخ بسته‌شده به دور مچ دست، سکه‌هایی در جیبتان یا هر چیز دیگری باشد. مهم‌ترین مسئله این است که یادآور می‌بایست در طول روز در کنار شما وجود داشته باشد و شما را متوجه خود کند. هنگامی‌که حواستان به یادآور جمع می‌شود سعی کنید مجدداً ذهن و احساسات خود را سازمان‌دهی کرده و بر روی اینجا و اکنون تمرکز کنید.
احتمالاً پس از مدتی، ذهن شما نسبت به یادآور، حساسیت خود را از دست خواهد داد. در این شرایط لازم است یادآور خود را تغییر دهید.

تغییر دادن روزمرگی‌ها

یکی از دلایلی که باعث می‌شود ما آگاهی خود را نسبت به محیط اطراف، از دست دهیم این است که مسائل برای ما تبدیل به عادات روزمره و روتین می‌شوند. برای اینکه بتوانید سطح آگاهی خود را بالا نگه‌دارید از این مسئله اجتناب کنید. برای مثال از امروز راه جدیدی را از محل کار تا خانه بپیماید و یا در دکوراسیون منزل خود تغییراتی ایجاد کنید.

مقالات مرتبط :

تله های زندگی

تله شکست ؛ از گرفتاری تا درمان

همانطور که گفته شد زندگی در لحظه فواید بسیاری دارد و به رشد و پیشرفت انسان نیز کمک می‌کند. اما مسلما با وجود دغدغه‌ها و مشکلات بسیار زیاد روزگار کنونی، این کار چندان راحت نیست و نمی‌توان فکر و خیال را تنها به یک لحظه اختصاص داد. به همین دلیل ضروری است که از کمک روانشناس بهر‌مند شوید تا افکار مزاحم از ذهنتان دور شود و کیفیت زندگی‌تان افزایش یابد. متخصصان و روان شناسان Medobay در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

مقاله های روانشناسی

تله اطاعت

تله اطاعت

دسته بندی : روانشناسی
نویسنده: کارشناس روانشناسی
۱۴۰۰-۰۲-۱۵

تله اطاعت مقدمه ⦁ آیا اجازه می دهید دیگران شما را کنترل کنند؟ ⦁ آیا می ترسید که اگر تسلیم خواسته دیگران نشوید آنها عصبانی شده و شما را طرد کنند؟ ⦁ آیا احساس می کنید عمده تصمیمات گرفته شده در زندگیتان واقعا توسط شما…
ادامه مطلب

تله شکست ؛ از گرفتاری تا درمان

تله شکست ؛ از گرفتاری تا درمان

دسته بندی : روانشناسی
نویسنده: کارشناس روانشناسی
۱۴۰۰-۰۱-۱۵

تله شکست چیست ؛ از گرفتاری تا درمان مقدمه اگر اغلب موارد احساس شکست می کنید احتمالا گرفتار تله شکست هستید. تله شکست می تواند برگرفته از دیگر تله های زندگی باشد و به همین دلیل است که مطالعه سایر تله ها در تغییر این…
ادامه مطلب

تله شکست چیست ؟ از گرفتاری تا رهایی از آن

تله شکست چیست ؟ از گرفتاری تا رهایی از آن

دسته بندی : روانشناسی
نویسنده: کارشناس روانشناسی
۱۴۰۰-۰۱-۱۵

مقدمه اگر اغلب موارد احساس شکست می کنید احتمالا گرفتار تله شکست هستید. تله شکست می تواند برگرفته از دیگر تله های زندگی باشد و به همین دلیل است که مطالعه سایر تله ها در تغییر این تله موثر واقع می شود. اجتناب شما از…
ادامه مطلب